Spreekuur 1 jaar…een vliegende start

Spreekuur-in-de-hand-v-2142x1071

De mede door DigiDok ontwikkelde digitale huisartsenpost en -praktijk Spreekuur bestaat vandaag precies 1 jaar. Een jaar met een vliegende start. Met meer dan 16.000 afgenomen consulten. Met meer dan twee miljoen patiënten die toegang hebben tot Spreekuur. En met nog veel meer moois in het verschiet, vertelt initiatiefnemer en directeur van DigiDok, Inez Teunissen.

Wat een jaar!

Van idee-ontwikkeling, probleemanalyse, pilotstudie, tot het ontwikkelen van een businesscase; van het implementeren en opschalen van Spreekuur.nl in drie regio’s, het continue optimaliseren van het product, tot het trainen en begeleiden van huisartsen in het gebruik ervan. 

Het afgelopen jaar heeft DigiDok als enabler van Spreekuur.nl samen met de teams van huisartsen Eemland, Huisartsenposten Rijnmond, Huisartsenzorg Drenthe en mede-initiatiefnemer Topicus ontzettend hard gewerkt om de eerstelijnszorg voor patiënt en huisarts efficiënter te maken. En met succes. 

Precies een jaar geleden opende Huisartsen Eemland als eerste een digitale huisartenpost via Spreekuur en nu twaalf maanden later hebben zo’n 2 miljoen patiënten toegang tot Spreekuur.nl- bij huisartsenposten en dagpraktijken in de regio’s Eemland, maar ook Rijnmond en Drenthe. We zijn de 16.000 afgenomen consulten inmiddels ruim gepasseerd. De NPS-score die meet in welke mate een dienst wordt aanbevolen, in dit geval door patiënten aan andere patiënten, kwam het afgelopen jaar uit op maar liefst 45 procent. Een score waar we heel trots op zijn. 

We kunnen wel stellen dat digitale huisartsenzorg werkt. Doordat de patiënt niet belt, maar zelf vragen beantwoordt over zijn klachten en foto’s deelt, hoeft hij niet meer in de wacht te staan of naar de post. Tegelijk ervaren huisartsen en triagisten door het voorbereidende werk van de patiënt minder werkdruk. Een goede balans dus tussen digitaal en persoonlijk, die ook nog eens helpt om de zorg in Nederland betaalbaar te houden. 

Het zou gek zijn om in deze terugblik niet de impact van Corona te benoemen, want die was er. Corona zorgde ervoor dat patiënten en huisartsen versneld openstonden voor digitale zorg. Doordat patiënten met Spreekuur zelf digitale vragen over hun klachten konden beantwoorden (inclusief foto’s), hoefden ze niet naar de huisartsenpost te komen, en liepen ze daarmee ook geen risico om besmet te worden met het Coronavirus. Ook voor huisartsen bleek het interessant om te gebruiken, met Spreekuur konden ze ook tijdens de coronacrisis zorg blijven verlenen. 

Mede door Corona hebben we ook meer patiënten digitaal geholpen dan we aanvankelijk dachten. Toen we vorig jaar maart startten in samenwerking met onze launching customer Huisartsen Eemland en mede-initiatiefnemer Topicus, hoopten we op 600 consulten in de eerste drie maanden; een aantal dat al werd bereikt binnen een maand. In Eemland waar we zijn gestart, is tijdens de drie maanden durende pilot 54 procent van de fysieke consulten voorkomen. In de eerste vier maanden waren al ruim 4000 patiënten behandeld. Inmiddels zijn ook andere regio’s waaronder Rotterdam en Drenthe met Spreekuur gestart. En helpen huisartsenposten en huisartsenpraktijk ook daar digitaal patiënten van alle leeftijden (de oudste gebruiker was zelfs 90 jaar!) met laagdrempelige digitale consulten voor niet spoedeisende klachten als huidklachten, wonden en klachten door vallen en stoten en kneuzingen.

Het zijn mooie resultaten voor een dienst die naadloos aansluit de missie van DigiDok: de gezondheidszorg futureproof maken in deze snel veranderende wereld. We richten ons op de gezondheidszorg omdat we willen helpen de maatschappelijke uitdagingen in de zorg aan te gaan. We geloven dat technologie de sleutel tot succes is voor een aantal problemen in de zorg en streven naar een oplossing die meerwaarde biedt voor patiënt, zorgverlener en maatschappij. 

Met Spreekuur gaan we samen met onze partners verder de wijde wereld in- de ambitie is om in 2021 Spreekuur in drie nieuwe regio’s te introduceren en toegankelijk te maken voor zo’n 3 miljoen Nederlanders – maar we zetten onze jarenlange ervaring ook graag in om uw innovatie naar een hoger plan te tillen. Benieuwd naar wat DigiDok voor u kan betekenen? Neem contact met ons op via onderstaand mailadres of kijk eens naar onze producten en diensten op deze website. We onderzoeken graag hoe we onze geleerde lessen en jarenlange ervaring kunnen inzetten om ook uw impact verder te vergroten.

Deel dit bericht

Volg ons op LinkedIn!

Volg ons op LinkedIn en mis nooit meer onze laatste updates en ontwikkelingen