Volg ons op LinkedIn!
Volg ons op LinkedIn en mis nooit meer onze laatste updates en ontwikkelingen
De zorgsector in Nederland staat voor grote uitdagingen. Steeds meer mensen hebben zorg nodig, terwijl het aantal zorgverleners afneemt. Hierdoor dreigt de eerstelijnszorg vast te lopen. Om deze dreiging het hoofd te bieden, zijn wij in 2020 in samenwerking met Topicus gestart met Spreekuur.nl, een digitale huisartsenpraktijk huisartsenpost. En dat met succes!
Via Spreekuur.nl beantwoordt de patiënt eenvoudig vragen over zijn of haar klacht en deelt een foto. Zo hoeft de patiënt niet meer in de telefonische wachtrij te staan of onnodig langs te komen op de huisartsenpraktijk- of post. Dit verlicht niet alleen de werkdruk van assistenten en huisartsen, maar maakt het zorgproces ook efficiënter.
Patiënten worden sneller geholpen, terwijl zorgverleners meer tijd hebben om kwalitatief hoogwaardige zorg te verlenen. Een ervaren huisarts kan zelfs twee keer zoveel digitale consulten doen vergeleken met fysieke consulten in de spreekkamer!
Patiënten doorlopen een klachtgebied dat past bij hun zorgvraag, bijvoorbeeld voor huidklachten. Dit klachtgebied bevat een slimme beslisboom met triage- en anamnesevragen, een ingebouwde urgentiebepaling en een automatische s-regel. De goed voorbereide zorgvragen komen direct in de digitale wachtkamer van de zorgverlener terecht.
Als zorgverlener kun je vervolgens een chat of videogesprek met de patiënt starten. De zorgverlener wordt daarbij ondersteund door patiëntvriendelijke antwoordsjablonen met gekoppelde E- en P-regels waarin zelfzorgadviezen of behandelplannen staan uitgewerkt. De verslaglegging gebeurt via een automatische koppeling in het HIS of in het VIPlive SpoedEPD .
De klachtgebieden van Spreekuur.nl zijn ontwikkeld door DigiDok, op basis van slimme beslisbomen en algoritmes. De inhoud is zorgvuldig afgestemd op de NTS en de NHG-behandelrichtlijnen. Klachtgebieden worden geverifieerd met onafhankelijke triagisten en huisartsen. Elk klachtgebied bevat zowel (spoed)triage- als anamnesevragen. Wanneer spoedzorg nodig is, wordt de patiënt geadviseerd om direct telefonisch contact op te nemen.
Tijdens het chatten kan de zorgverlener gebruikmaken van gebruiksvriendelijke antwoordsjablonen om de patiënt snel van goed advies te voorzien. Deze antwoordsjablonen bevatten onder andere een diagnose, behandelings- of medicatieadvies, een link naar Thuisarts.nl, een vangnetadvies en eventueel een zelfzorgvideo. In de zelfzorgvideo’s krijgt de patiënt heldere instructies voor het zelfstandig uitvoeren van behandelingen thuis, bijvoorbeeld het aanbrengen van een hechtpleister.
Het gebruik van deze antwoordsjablonen bespaart de zorgverlener tijd omdat veel informatie in één keer gedeeld kan worden. Bovendien bevat elk antwoordsjabloon een E- en P-regel die naar het dossier van de patiënt worden gestuurd. Dit vermindert de administratieve lasten en zorgt voor een efficiëntere werkwijze.
Niet alle klachten kunnen digitaal worden behandeld. Voor sommige klachten is bijvoorbeeld lichamelijk onderzoek nodig. Ook in deze situaties biedt Spreekuur.nl een waardevolle ondersteuning voor betrouwbare en veilige zorg. Door de digitale triage en anamnese krijgt de zorgverlener snel inzicht in de klacht, waardoor het vervolgtraject doelgericht kan worden bepaald.
Zo is ook bij een fysiek consult al veel informatie over de klacht beschikbaar, zodat de zorgverlener efficiënt kan handelen. Dit stelt de huisarts in staat om tijdens het consult meer tijd te besteden aan het lichamelijk onderzoek en persoonlijke aandacht voor de patiënt. Dit is bijvoorbeeld goed in te zetten bij buikklachten. Dankzij de vooraf ingevulde triage en anamnese kan het gesprek starten met een samenvatting om te verifiëren of de informatie nog correct is, waarna het lichamelijk onderzoek volgt. Hierdoor blijft er meer tijd over om samen met de patiënt tot een behandelplan te komen.
De urgentieche cker is een onderdeel van Spreekuur.nl dat ingezet kan worden op de huisartsenspoedpost. Met deze tool kan de patiënt snel nagaan of het noodzakelijk is om contact op te nemen met de huisartsenspoedpost of dat de klachten zelf behandeld kunnen worden. Door het doorlopen van triagevragen wordt de urgentie van de klacht berekend, waarna een advies volgt: wel of geen contact opnemen.
Bij laag-urgente klachten krijgt de patiënt een zelfzorgadvies met informatie over wat ze zelf kunnen doen om de klachten te verminderen. Met dit zelfzorgadvies willen we de patiënt nog meer eigen regie geven, zelfzorg stimuleren en niet dringende zorgvragen (U5) weghouden bij de triagist en huisarts. En dat werkt! De huisartsenspoedposten die de urgentiechecker gebruiken zien een afname van laag-urgente zorgvragen. Maar liefst 40% van de patiënten met U5-klachten vraagt geen verdere hulp na gebruik van de urgentiechecker. Zo draagt de urgentiechecker bij aan de juiste zorg op de juiste plek.
Digidok
Europalaan 500
3526 KS Utrecht
info@digidok.nl
Inez Teunissen
+31 6 20791956
Bertus Buitenhuis
+31 6 36432363
Volg ons op LinkedIn en mis nooit meer onze laatste updates en ontwikkelingen