VIPLive Gepland Vervoer
Maak kennis met VIPLive Gepland Vervoer
De druk op meldkamers is groot en wachttijden lopen op. Om deze druk te verlichten en de efficiëntie te vergroten, hebben wij VIPLive Gepland Vervoer ontwikkeld in samenwerking met Topicus, Veiligheidsregio Haaglanden en eindgebruikers. Deze innovatieve oplossing voor niet-spoedeisend ambulancevervoer bestaat uit een aanvraagprotocol, opgebouwd volgens het kwaliteitskader voor Laag- en Midden-complexe ambulancezorg. Via dit protocol kunnen zorgverleners digitaal een ambulance aanvragen door vragen te beantwoorden over de benodigde zorg en voorzieningen tijdens het vervoer, waarbij ook de Early Warning Score (EWS) van de patiënt wordt uitgevraagd. Op basis van deze informatie stelt het systeem het benodigde zorgniveau voor de ambulance vast: Laag-, Midden-, of Hoog-complex.
De aanvraag wordt vervolgens naar de meldkamer gestuurd, waar deze kan worden goedgekeurd en ingepland. Dankzij een slim planbord worden alle ritten continu gepland en herpland. Tevens zien aanvragers de status van de ambulance. Terugbellen om te informeren naar de aankomststatus van de ambulance is daardoor niet meer nodig.
Hoe werkt het?
- Zorgverleners vullen online het aanvraagprotocol in.
- De slimme vragenlijst bepaalt direct het juiste zorgniveau van de ambulance.
- De meldkamercentralist ontvangt de aanvraag en plant de rit in.
- De meldkamer heeft een overzichtelijk planboard dat continu alle aangevraagde ritten plant en herplant.
- De aanvrager ziet de status van de ingeplande ambulance.
De voordelen op een rij
- Geen wachttijd aan de telefoon – Vermijd onnodige wachttijd en verbeter de efficiëntie.
- Snellere aanvraag – Binnen 2 tot 2,5 minuten is de digitale aanvraag ingediend, sneller dan een telefonische aanvraag.
- Automatisch zorgniveau-advies – Op basis van de ingevulde gegevens wordt meteen een passend zorgniveau voorgesteld.
- Real-time inzicht – Direct zicht op de beschikbare ambulance-tijdstippen en de status van de aangevraagde ambulance.
- Minder terugbelverkeer – Dankzij het real-time inzicht is er minder behoefte om statusupdates op te vragen of te herplannen