Almere op weg naar online chatten met de huisarts: ‘Digitaal als het kan, fysiek als het nodig is’

foto almere

Almere op weg naar online chatten met de huisarts: ‘Digitaal als het kan, fysiek als het nodig is’

Online chatten met de huisarts staat op het punt om een belangrijke nieuwe innovatieve oplossing te worden voor de 277.000 inwoners van Almere. Momenteel bieden al acht praktijken de mogelijkheid om online een vraag te stellen over je klachten bij de huisarts met de digitale tool Spreekuur.nl, maar tegen het einde van 2024 is het ambitieuze doel gesteld om alle praktijken in Almere te hebben aangesloten op dit platform. Dat maakte Martijn de Vries, projectleider van het project CloudDokter, een samenwerkingsverband tussen verschillende huisartsenpraktijken in Almere, waaronder Zorggroep Almere en Medi-Mere, vandaag bekend.

Patiënten kunnen met Spreekuur.nl 24/7 hun vragen stellen en krijgen binnen één werkdag een antwoord van hun eigen huisartsenpraktijk. Door de triage en anamnese vragenlijsten vooraf in te vullen, bereiden patiënten hun digitale consult voor. Ze kunnen zelfs foto’s of video’s toevoegen om hun situatie te verduidelijken. Inmiddels maken zo’n acht praktijken in Almere gebruik van de online consultvoering van Spreekuur.nl, maar de ambitie is om eind 2024 alle praktijken – 35 in totaal – aangesloten te hebben. Daarover zijn met de betrokken praktijken, huisartsenorganisaties en Zorggroep Almere concrete afspraken gemaakt. Almere is niet de enige regio die Spreekuur.nl omarmt; Dokter Drenthe en regio Arnhem zijn ook al bezig met het integreren van het platform in hun zorgsystemen.

Hoge werkdruk

Met het werken met Spreekuur.nl wil Almere een antwoord geven op de snel oplopende personeelstekorten en hoge werkdruk in de zorg, aldus projectleider van project CloudDokter, Martijn de Vries. “Door patiënten aan de voorkant meer zelf te laten doen, wordt de tijd van zorgverleners beter verdeeld en worden patiënten efficiënter digitaal geholpen. Digitale zorg biedt een oplossing voor een breed scala aan klachten, terwijl patiënten altijd fysiek terechtkunnen als dat nodig is. Met de groeiende zorgvraag en werkdruk in gedachten, is het benutten van digitale zorg een absolute noodzaak. We zijn er trots op dat we als regio echt de krachten bundelen om digitale zorg naar een hoger niveau te tillen. Dat is echt uniek.”

 

Spreekuur.nl

Spreekuur.nl is een digitaal consultplatform dat locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg biedt voor diverse gezondheidsvragen. Het stelt patiënten in staat om 24/7 vragen te stellen en binnen één werkdag antwoord te krijgen van hun eigen huisartsenpraktijk. Spreekuur.nl is ontwikkeld door Topicus en DigiDok en wordt gebruikt door tientallen huisartsenpraktijken en posten in heel Nederland.

Volg ons op LinkedIn!

Volg ons op LinkedIn en mis nooit meer onze laatste updates en ontwikkelingen