SmartConsult
Online consultvoorbereiding met DigiDok SmartConsult
Welke patiënt moet worden gezien? En wie heeft voldoende aan advies op afstand? Het maken van een goede afweging van binnenkomende zorgvragen is voor huisartspraktijken een arbeidsintensief proces. En door personeelstekorten en een stijgende werkdruk is daar niet altijd tijd voor.
Met SmartConsult bereiden patiënten hun afspraak zelf voor door middel van een begrijpelijke, veilige en slimme vragenlijst. De vragenlijst bevat dezelfde vragen die de assistent normaal gesproken aan de telefoon zou stellen of die je in de spreekkamer zou behandelen. De antwoorden worden automatisch samengevat en als een S-regel toegevoegd aan de afspraak in het HIS, zodat je direct inzicht hebt vanuit het dossier.
De voordelen op een rij
- Meer focus op zorg: meer tijd voor het gesprek met de patiënt
- Veiligheid voorop: spoedgevallen worden automatisch uit de vragenlijst gefilterd en krijgen direct het advies om telefonisch contact op te nemen
- Minder telefoontjes: patiënten hoeven niet te bellen met de assistent(e) en doen de triage en consult voorbereiding zelf
- Volledige triage en anamnese: de vragen die de assistente aan de telefoon of huisarts in de spreekkamer zou stellen zijn al gesteld door het systeem.
- Integratie in het portaal: SmartConsult is volledig geïntegreerd in het portaal. De patiënt en zorgverlener hebben geen extra applicaties of inlogs nodig.
- S-regel: na het invullen van SmartConsult komt de s-regel op de juiste plek in het portaal of HIS te staan zonder dat de zorgverlener hier een extra handeling voor hoeft te doen.
- Voorkomen van fysieke consulten: 12,2% van de patiënten die oorspronkelijk voor een fysiek consult kwamen, kiezen nu voor een e-consult en hoeven hierdoor niet naar de praktijk te komen.
- Zelfzorgadviezen: bij minder urgente klachten ontvangt de patiënt een zelfzorgadvies, zodat hij of zij hier zelfstandig mee aan de slag kan.
- Engelstalig: SmartConsult is ook beschikbaar in het Engels. Patiënten die dat willen, kunnen de taal eenvoudig aanpassen naar Engels.
- Eenvoudige implementatie: SmartConsult wordt geactiveerd in het portaal en is binnen een week klaar voor gebruik.
Hoe werkt het?
- Inloggen: De patiënt logt in in het portaal of opent de app.
- Start van de vragenlijst: Vervolgens kiest de patiënt welke klacht hij heeft, bijvoorbeeld buikpijn of huidproblemen, en start de patiënt met het invullen van de slimme vragenlijst. De vragenlijst wordt volledig afgestemd op de situatie van de patiënt.
- Vragenlijst doorlopen: De patiënt doorloopt de vragenlijst in gemiddeld slechts 3 minuten. De patiënt beantwoordt relevante triage- én anamnesevragen. Dit helpt de patiënt om de klacht volledig in kaart te brengen en beter na te denken over de klachten.
- Zelfzorgadvies: Als de klacht niet urgent is, ontvangt de patiënt een zelfzorgadvies waarmee hij of zij zelf aan de slag kan.
- Advies op maat: Na het invullen van de vragenlijst krijgt de patiënt direct advies over het meest geschikte consulttype: een digitaal e-consult of een fysieke afspraak met de huisarts. Dat voorkomt fysieke afspraken.
- Automatische verzending: Van de antwoorden maken we een slimme s-regel die we op de juiste plek in het portaal of HIS zetten.
- Efficiënt en effectief gesprek: Huisartsen ervaren meer tijd voor het advies en het gesprek. De tijd tijdens het consult wordt optimaal benut, wat bijdraagt aan een effectiever consult.
Veiligheid en betrouwbaarheid van SmartConsult
De consultvoorbereidende vragen zijn zorgvuldig ontworpen met behulp van beslisbomen en algoritmes, specifiek afgestemd op verschillende klachtgebieden. Deze vragen zijn ontwikkeld conform de NHG-richtlijnen in samenwerking met huisartsen en triagisten.
Om de kwaliteit en effectiviteit te waarborgen, worden de behandelgebieden getoetst bij onafhankelijke huisartsen en triagisten. Jullie kunnen vertrouwen op een veilige en professionele aanpak, die niet alleen de kwaliteit van zorg verhoogt, maar ook bijdraagt aan een efficiënter consultproces.
Beslisondersteuners diagnostiek
Bij het behandelgebied SOA-klachten wordt in de s-regel, naast de samenvatting, een beslisondersteunend testadvies meegegeven (diagnostiek). Dit testadvies wordt gegeven op basis van de antwoorden van de patiënt.